Waszym zadaniem będzie zaprojektowanie podstrony do strony internetowej Waszej szkoły ,na której każdy będzie się mógł dowiedzieć ,jakie prawa ma konsument i jakie instytucje bronią praw konsumentów.
Prezentacja w formie podstrony internetowej powinna mieć charakter informacyjno-ostrzegawczy. Mógłby się na niej znaleźć np. prawidłowo wypełniony formularz reklamacyjny. Fajnie gdyby miała ciekawy i zachęcający tytuł np. ”10 przykazań szczęśliwego konsumenta”.
Efektem Waszej pracy może być również ogłoszenie konkursu na stronie internetowej szkoły np. pt. ” Przygody młodego klienta”. Wszystko zależy jednak od Waszej pomysłowości i inicjatywy. Moje przykłady tytułów to tylko propozycje ,które oczywiście można zmienić.
Wykonana przez Was podstrona będzie prezentowana i omawiana na forum klasy przez ok. 5 min. (następne 3 min. to czas na odpowiedzi na pytania i dyskusję).
Dlatego powinniście być do niej przygotowani. Przed Wami do wykonania zadania, które będą od Was wymagały:
- Zdolności prawniczych
- Selekcjonowania informacji
- Umiejętności korzystania z wielu źródeł
- Analizy danych
Informacje do poszczególnych zadań znajdziecie w zakładce pt. „Źródła”. Zachęcam Was również do samodzielnego szukania materiałów do tematu.
Zadania do opracowania
Zadania do opracowania
- Zdefiniowanie pojęcia konsument, dzieląc go wdł. polskiego prawa na 3 grupy (dzieci poniżej 13 roku życia,młodzież między 13 a 18 roku życia i grupę powyżej 18 roku życia)
- Przedstawinie najważniejszych praw konsumenta np.: jak zwrócić uszkodzony lub niepełnowartościowy towar, jak poprawnie wypełnić formularz reklamacyjny, jak bezpiecznie zawierać umowy.
- Wymienienie najważniejszych organizacji konsumenckich ,które bronią praw konsumenta: ich adresów internetowych, numerów telefonów, dni i godzin funkcjonowania (nie zapomnijcie o infolinii konsumenckiej!).
- Jakie obowiązki ma sprzedawca? (zwróćcie uwagę na dość istotny problem dot. instrukcji i języka, w którym jest napisana oraz wyjaśnijcie pojęcie gwarancji).
- Czego powinna dotyczyć wiedza o produkcie i producencie? (cena, paragon, etykieta, symbole, oznakowanie produktów).
- Kiedy występuje niezgodność towaru z umową i jeżeli występuje, co w tej sytuacji powinien zrobić sprzedawca?
- Co oznacza świadomy wybór towaru? (informacje o produkcie, GDA - wskazane dzienne spożycie)
- Jakie produkty lepiej wybierać - polskie czy zagraniczne, czym się sugerować, co sądzisz o produktach chińskich?